Przejdź do treści

Przedszkole nr 366

„Gimnastyka buzi i języka” – Program profilaktyki logopedycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym

  • przez

celem głównym tego programu jest profilaktyka logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej, wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i trwałe jej usprawnianie oraz zaangażowanie rodziców do świadomej współpracy nad rozwojem dzieci i kształtowaniem ich prawidłowej wymowy.

cele programu:

Ukierunkowane na dziecko:

  • wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wad wymowy i podjęcie niezbędnych działań profilaktycznych,
  • zapobieganie wymowie międzyzębowej
  • wczesne podjęcie działań korygujących i profilaktycznych wobec, dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia i aparatu oddechowego,
  • objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie zdiagnozowanych zaburzeń i wad wymowy,
  • usprawnianie procesu komunikacji językowej,
  • integracja dzieci w trakcie grupowych zajęć z zakresu profilaktyki logopedycznej,
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny.

Ukierunkowane na nauczyciela:

  • podejmowanie działań mających na celu usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
  • dokonywanie pogłębionej diagnozy pedagogicznej dzieci z wybranymi deficytami rozwojowymi i planowanie z nimi działań wspierających,
  • poszerzanie wiedzy na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, przyczyn występujących nieprawidłowości oraz o metodach i technikach wspomagających prawidłowy rozwój mowy,
  • zaangażowanie w utrwalanie postępów dziecka,
  • współpraca nauczycieli, rodziców, logopedy i innych specjalistów w zakresie ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.

Ukierunkowanie na rodziców:

  • podjęcie współpracy z logopedą,
  • wyposażenie dziecka w zeszyt do zajęć logopedycznych, w którym logopeda będzie zamieszczał propozycje ćwiczeń,
  • systematyczne utrwalanie z dzieckiem w domu zawartego w zeszycie materiału logopedycznego,
  • motywowanie do systematycznych zabaw i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
  • wzmacnianie pozytywnych relacji rodzic – dziecko,
  • włączenie rodziców do realizacji działań profilaktycznych – stymulujących rozwój mowy ich dziecka,
Skip to content