Program Edukacji Kulturalnej Przedszkola nr 366
Kulturalne podróże przedszkolaka
„ Każdy naród żyje
dziełami swojej kultury”
(Jan Paweł II)
Kultura stanowi bogactwo narodu, jest jego siłą, pozwala chronić jego dziedzictwo, wartości i przekazywać je następnym pokoleniom.
Dziś wiele mówi się o edukacji kulturalnej i o tym jak ważna jest jej obecność w działaniach z najmłodszymi. Bowiem to właśnie w dzieciństwie najłatwiej kształtować, zaszczepiać, rozbudzać zainteresowania kulturą we wszystkich jej przejawach, a przyzwyczajenia i nawyki będą towarzyszyły dziecku przez całe życie. Obcowanie z kulturą pozwala kształtować u „maluczkich” wrażliwość społeczną, emocjonalną, estetyczną, pozwala rozwijać zmysły nabywać nowe umiejętności i wiedzę. Ucząc dzieci rozumienia i odbierania kultury, warto zadbać o to, by były zarówno jej odbiorcami i to aktywnymi jak i twórcami.
We wprowadzaniu dziecka w świat kultury istotną rolę odgrywa edukacja przedszkolna. Właśnie dlatego nasza placówka stawia sobie za zadanie podniesienie rangi edukacji kulturalnej w wychowaniu oraz kształceniu dzieci.
Projekty realizowane w przedszkolu:
1.Varsavianistyczna szkoła
Działania organizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy
Cele:
- Dalsze systematyczne upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o Warszawie – jej przeszłości i teraźniejszości: jej historia, wybrane budowle, zabytki architektury, przyrody, pomniki.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności lokalnej.
- Krzewienie postaw patriotycznych
- Inspirowanie twórczych działań dzieci.
- Integracja środowisk przedszkolnych.
Sposoby realizacji:
- Prowadzenie zajęć w placówce.
- Przygotowanie i prezentacja przedstawień.
- Organizowanie wystaw plastycznych.
- Wyjścia do muzeów, wycieczki, gry terenowe.
- Organizowanie i udział w różnorodnych przeglądach, konkursach przygotowanych przez inne placówki.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi, których losy lub aktywność wiązały się, wiążą z naszym miastem.
2. Czytające Przedszkola
Projekt organizowany przez Fundację ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom.
Cele:
- Poznawanie przez dzieci wybranych utworów literatury dziecięcej.
- Ukazywanie piękna i bogactwa języka ojczystego.
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości. Wspieranie rozwoju moralnego, emocjonalnego, umysłowego.
- Rozwój umiejętności językowych przedszkolaków.
Doskonalenie poprawnej artykulacji, prawidłowe operowanie oddechem. - Rozumienie potrzeby szanowania książek.
- Przybliżanie dzieciom zawodów ludzi związanych z powstawaniem książek.
- Integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego (zachęcanie dorosłych do czytania dzieciom).
- Propagowanie czytelnictwa, wymiany książek.
Sposoby realizacji:
- Codzienne spotkania z książką – zajęcia, pora relaksu.
- Tworzenie kącików prozy i poezji (poznawanie sylwetek, twórczości wybranych autorów literatury dziecięcej).
- Tworzenie przez przedszkolaków książek o wybranej tematyce.
- Udział w akcji „Cała Warszawa czyta dzieciom” – seanse literackie: czytanie literatury przez nauczycieli, pracowników przedszkola, rodziców innych bliskich oraz gości specjalnych.
- Wizyty w bibliotekach, księgarniach.
- Udział w przeglądach, konkursach recytatorskich organizowanych na terenie przedszkola i przez inne placówki.
- Udział w akcji „Książeczka dla szpitala” na rzecz chorych dzieci.
- Prowadzenie kącika dla rodziców pt. „Co warto przeczytać dziecku” (prezentowanie interesujących pozycji literatury dziecięcej).
3. Spotkania z muzyką i teatrem
Cele:
- Wyposażanie dzieci w wiedzę o muzyce i teatrze.
- Zapoznawanie z różnymi formami teatru, rodzajami muzyki
- Bogacenie czynnego słownictwa dzieci związanego z działalnością muzyczną i teatralną.Rozbudzanie pozytywnego stosunku do tych dziedzin kultury.
- Przygotowywanie najmłodszych do uczestnictwa w kulturze.
- Rozbudzanie aktywności, twórczości, kreatywności dzieci. Wyrabianie odwagi i śmiałości.
- Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień przedszkolaków.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w procesie twórczości muzycznej i teatralnej.
- Integracja środowisk przedszkolnych i rodzinnych.
Sposoby realizacji:
- Prowadzenie zabaw, zajęć muzycznych, teatralnych także z wykorzystaniem metod twórczych.
- Prowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny.
- Tworzenie kącików muzycznych i teatralnych.
- Przygotowywanie przez przedszkolaków przedstawień i ich prezentacja m.in. na uroczystości z okazji Pasowania na przedszkolaka, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty, podczas Przedszkolnego Festiwalu Teatralnego, w ramach Ursynowskiego Przeglądu Teatrzyków Przedszkolnych, dla podopiecznych Centrum Alzheimera w Warszawie i podopiecznych Dziennych Domów Opieki Społecznej na Ursynowie i w Wilanowie.
- Prezentacja przedstawień dla dzieci, przygotowanych przez Przedszkolną Grupę Teatralną.
- Prowadzenie warsztatów muzycznych i teatralnych – wspólne działania dzieci i rodziców.
- Udział w koncertach muzycznych i różnorodnych spektaklach teatralnych organizowanych na terenie przedszkola.
- Współpraca z placówkami kulturalnymi na terenie Ursynowa m.in. z Domem Kultury Imielin.
- Wizyty w warszawskich teatrach.
- Uczestniczenie w konkursach wokalnych, recytatorskich organizowanych przez inne placówki.
- Prowadzenie kącika informacyjnego – Co?, Gdzie?, Kiedy? – wskazywanie rodzicom ciekawych spektakli, wystaw, imprez dla dzieci.
- Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 310
4.W świecie sztuk plastycznych
Cele:
- Wyposażanie dzieci w wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych, środków wyrazu.
- Uwrażliwianie na zjawiska otaczającej rzeczywistości.
- Inicjowanie, stymulowanie działalności plastycznej dzieci literaturą, muzyką, teatrem.
- Tworzenie warunków do swobodnej, twórczej aktywności.
- Kształtowanie uczucia empatii podczas działań na rzecz innych.
- Zapewnianie kontaktu z wytworami sztuki ludowej.
Sposoby realizacji:
- Systematyczne prowadzenie zabaw i zajęć plastycznych w placówce.
- Uczestniczenie dzieci w warsztatach plastycznych w przedszkolu jak i poza nim.
- Stworzenie w grupach kącików regionalnych.
- Tworzenie wernisaży prac dzieci na terenie placówki.
- Świąteczne kiermasze prac plastycznych przedszkolaków.
- Organizowanie i udział przedszkolaków w przeglądach i konkursach twórczości plastycznej.
- Zwiedzanie wystaw, galerii, muzeów- poznawanie dzieł sztuki z zakresu m.in. rysunku, malarstwa, rzeźby, grafiki i ich twórców.
- Organizowanie spotkań z twórcami ludowymi.
5.Przedszkole młodych patriotów
Cele:
- Przekazywanie wiedzy na temat kraju ojczystego w różnych formach wyrazu.
- Kształtowanie szacunku do własnego państwa.
- Kształtowanie poczucia przynależności narodowej, postawy patriotycznej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji.
- Umożliwienie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i patriotycznych.
Sposoby realizacji:
- Prowadzenie zajęć, zabaw, pogadanek, rozmów nt. „Patriotyzm na co dzień”, Co dla mnie oznacza bycie patriotą?.
- Organizowanie apeli patriotycznych z okazji Święta Niepodległości, Dnia Flagi.
6. Przedszkolak poznaje świat
Cele:
- Zachęcanie do odkrywania i poznawania kultury, tradycji i zwyczajów innych kultur.
- Budowanie szacunku i zrozumienia oraz otwartej postawy w stosunku do przedstawicieli różnych narodowości i kultur.
- Uświadamianie dzieciom odmienności kulturowej.
Sposoby realizacji:
- Prowadzenie spotkań z podróżnikami, mieszkańcami innych krajów, osobami związanymi zawodowo z podróżowaniem (pilot wycieczek, stewardessa)
- Wycieczki w miejsca związane z podróżami: port lotniczy, dworzec kolejowy, dworzec autokarowy, biuro podróży , punkt informacji turystycznej, centrum kultury.
- Organizowanie warsztatów przybliżających kulturę innych krajów- obchodzenie świąt, festiwali, festynów
- Wycieczki do muzeów oraz instytucji związanych z wielokulturowością m.in. Muzeum Azji i Pacyfiku, Historii Żydów Polskich, Etnograficzne.
- Wzbogacanie zasobów przedszkola o nowe pozycje literackie, płyty, mapy, plakaty, tablice informacyjne.
- Wycieczki do skansenów, obiektów przyrodniczo – muzealnych w celu przybliżenia elementów folklorystycznych różnych kultur.
Ogłoszenia
- 6 grudnia Mikołajki
- 6 grudnia Warsztaty Labolo „Jak stworzyć sztuczny śnieg?”
- 9 grudnia Ludowy Koncert muzyczny „Kolędować nadszedł czas” - koncert kolęd i pastorałek.
- 17 grudnia Wyjście do DK Alternatywy. Seans filmowy w ramach projektu Młode horyzonty „Mama Mu na gwiazdkę” (grupy III – VI)
- 19 grudnia godz. 10.00 Spotkanie Z Mikołajem
- Grudzień Przedszkolny koncert Kolęd
- Grudzień Wystawa plastyczna „Zimowe święta w różnych zakątkach Europy”.
- Grudzień/ styczeń Akcja Charytatywna „Góra Grosza”
- AED w Przedszkolu