celem głównym tego programu jest profilaktyka logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej, wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i trwałe jej usprawnianie oraz zaangażowanie rodziców do świadomej współpracy nad rozwojem dzieci i kształtowaniem ich prawidłowej wymowy.
cele programu:
Ukierunkowane na dziecko:
- wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wad wymowy i podjęcie niezbędnych działań profilaktycznych,
- zapobieganie wymowie międzyzębowej
- wczesne podjęcie działań korygujących i profilaktycznych wobec, dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia i aparatu oddechowego,
- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie zdiagnozowanych zaburzeń i wad wymowy,
- usprawnianie procesu komunikacji językowej,
- integracja dzieci w trakcie grupowych zajęć z zakresu profilaktyki logopedycznej,
- wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny.
Ukierunkowane na nauczyciela:
- podejmowanie działań mających na celu usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
- dokonywanie pogłębionej diagnozy pedagogicznej dzieci z wybranymi deficytami rozwojowymi i planowanie z nimi działań wspierających,
- poszerzanie wiedzy na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, przyczyn występujących nieprawidłowości oraz o metodach i technikach wspomagających prawidłowy rozwój mowy,
- zaangażowanie w utrwalanie postępów dziecka,
- współpraca nauczycieli, rodziców, logopedy i innych specjalistów w zakresie ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.
Ukierunkowanie na rodziców:
- podjęcie współpracy z logopedą,
- wyposażenie dziecka w zeszyt do zajęć logopedycznych, w którym logopeda będzie zamieszczał propozycje ćwiczeń,
- systematyczne utrwalanie z dzieckiem w domu zawartego w zeszycie materiału logopedycznego,
- motywowanie do systematycznych zabaw i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
- wzmacnianie pozytywnych relacji rodzic – dziecko,
- włączenie rodziców do realizacji działań profilaktycznych – stymulujących rozwój mowy ich dziecka,