„Matematyka w Krainie Kreatywności – STEAM w Przedszkolu”

Rozwój emocjonalny i społeczny:Charakteryzuje się wrażliwością i impulsywnością, zwłaszcza w młodszych grupach wiekowych. Ich nastroje są niestabilne, a emocje intensywne. Z czasem uczą się kontrolować emocje i rozwijać empatię, przechodząc od egoizmu do bardziej społecznego postrzegania świata.
Rozwój Poznawczy:
Myślenie symboliczne i kreatywność: Dzieci rozwijają zdolność do myślenia symbolicznego, co przejawia się w zabawach tematycznych i kreatywnym wykorzystaniu przedmiotów. się wyobraźnia, a dzieci chętnie angażują się w zabawy wyobrażeniowe,
eksperymentując z różnymi rolami i scenariuszami.
Rozwój języka i umiejętności komunikacyjnych:
Dzieci przeżywają intensywny rozwój słownictwa oraz zdolności komunikacyjnych. Uczą się tworzyć złożone zdania i wyrażać swoje myśli oraz uczucia.
Rozwój pamięci i uwagi:
W tym wieku pamięć i uwaga są wciąż mimowolne, jednak stopniowo rozwijają się umiejętności zapamiętywania oraz przywoływania informacji.
Myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów:
Dzieci uczą się dostrzegać zależności przyczynowo-skutkowe i testować różne metody rozwiązywania problemów.
Współczesne podejście do rozwoju:
Współczesna edukacja przedszkolna kładzie nacisk na stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez:
Zabawę:
jako kluczową aktywność wspierającą rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny.
Doświadczenia sensoryczne: stymulują zmysły przez różnorodne aktywności, wspierając rozwój mózgu i procesy poznawcze.
Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych: nauka empatii, współpracy, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z emocjami.
Wykorzystanie technologii: obejmuje wprowadzenie kodowania, robotyki i narzędzi cyfrowych dostosowanych do wieku dzieci, co rozwija ich myślenie logiczne i kreatywność.
Treści Kształcenia – Matematyka STEAM w Przedszkolu
Treści programowe obejmują realizację 9 kręgów tematycznych:
Orientacja Przestrzenna (Inżynieria):
Kształtowanie świadomości ciała przez zabawy ruchowe i taniec. Ustalanie kierunków w przestrzeni z użyciem robotów edukacyjnych. Analiza otoczenia z perspektywy innych, np. przez budowanie makiet. Określanie położenia obiektów dzięki kodowaniu i mapom. Orientacja na papierze poprzez rysowanie planów i map.
Liczenie (Matematyka):
Dodawanie i odejmowanie w praktycznych sytuacjach, jak zabawa w sklep. Wykorzystanie interaktywnych gier oraz aplikacji do nauki liczenia. Używanie klocków i materiałów manipulacyjnych do przedstawiania operacji matematycznych.
Rozumowanie Przyczynowo-Skutkowe (Nauka):
Kształtowanie świadomości ciała przez zabawy ruchowe i taniec. Ustalanie kierunków w przestrzeni z użyciem robotów edukacyjnych. Analiza otoczenia z perspektywy innych, np. przez budowanie makiet. Określanie położenia obiektów dzięki kodowaniu i mapom.
Orientacja na papierze poprzez rysowanie planów i map.
Rytmy (Sztuka)
Przewidywanie skutków działań za pomocą eksperymentów z wodą, piaskiem i światłem; tworzenie prostych maszyn do zrozumienia ich działania; wykorzystanie robotów do symulacji przyczyn i skutków.
Klasyfikacja (Nauka):
Tworzenie zbiorów i podzbiorów według kryteriów: kolor, kształt, wielkość. Wykorzystanie diagramów i tabel do prezentacji danych.
Użycie aplikacji do sortowania i klasyfikowania obiektów.
Mierzenie Płynów (Nauka):
Przewidywanie skutków działań za pomocą eksperymentów z wodą, piaskiem i światłem; tworzenie prostych maszyn do zrozumienia ich działania; wykorzystanie robotów do symulacji przyczyn i skutków.
Mierzenie Długości (Inżynieria):
Kształtowanie świadomości ciała przez zabawy ruchowe i taniec. Ustalanie kierunków w przestrzeni z użyciem robotów edukacyjnych. Analiza otoczenia z perspektywy innych, np. przez budowanie makiet. Określanie położenia obiektów dzięki kodowaniu i mapom.
Orientacja na papierze poprzez rysowanie planów i map.
Konstruowanie Gier (Technologia, Inżynieria, Sztuka):
Projektowanie i rozwijanie gier planszowych, logicznych i zręcznościowych. Użycie klocków, kart, żetonów oraz różnych materiałów. Tworzenie gier interaktywnych na tabletach.
Kodowanie (Technologia):
Wprowadzenie do podstaw kodowania zabaw z robotami edukacyjnymi, używanie aplikacji do nauki sekwencji i algorytmów oraz tworzenie prostych programów do sterowania robotami.
Projekt “Matematyka w Krainie Kreatywności- STEAM w Przedszkolu” przygotowany przez specjalistów z Fundacji Fabryka Przemian będzie rozwinięciem programu własnego Przedszkola nr 366 w Warszawie dając również nauczycielom możliwość rozwoju
zawodowego.
Projekt składa się z 5 warsztatów dla każdej grupy: ( proponowane tematy)

  1. Warsztaty „Matematyczne laboratorium eksperymenty” – Wrzesień 2025
    to interaktywne zajęcia popularyzujące matematykę przez praktyczne doświadczenia. Uczestnicy przeprowadzają eksperymenty ilustrujące zagadnienia matematyczne ukazując, że matematyka w przedszkolnym laboratorium może być fascynująca a nawet zabawna. Materiały online: https://view.genially.com/68c05cc4ea6f3bfb17d8794b

  2. Warsztaty „Inwazja robotów” – Pażdziernik 2025
    to interaktywne zajęcia wprowadzające w świat robotyki i programowania. Uczestnicy programują roboty, co rozwija ich kreatywność, logiczne myślenie i umiejętności techniczne. Nauka przez zabawę, dziecięce eksperymentowanie i doświadczanie
    pomagają rozbudzić pasję do nauki i technologii.
  3. Warsztaty „Tablety – aplikacje do zadań specjalnych” – Listopad 2025
    uczą, jak efektywnie wykorzystać tablety w życiu codziennym. Nauka przez zabawę pokaże dzieciom,że tablet czy komórka to nie tylko narzędzie do grania w gry lub oglądania filmów.
  4. Warsztaty „Sztuka współczesna jest dla każdego” – Styczeń 2026
    oferują dzieciom możliwość poznania twórczości polskich artystów poprzez zabawę i improwizację teatralną. Inspirując się Józefem Szajną, Jerzym Grotowskim i Tadeuszem Kantorem, dzieci rozwijają swoją wyobraźnię i kreatywność, ucząc się otwartości na nowe formy wyrazu i swobodnego wyrażania siebie poprzez teatr.
  5. Warsztaty ”Z długopisami 3D i klockami Korbo” – Luty 2025
    rozwijają kreatywność oraz logiczne myślenie, ucząc projektowania i przestrzennego myślenia, a klocki Korbo wprowadzają matematykę poprzez zabawę, pomagając wizualizować abstrakcyjne pojęcia. Połączenie tych technik sprawia, że zajęcia są angażujące i efektywne.

🔊 Przekształcanie Tekstu na Mowę – Wygodne i Dostępne Odsłuchiwanie Treści

Scroll to Top