Adaptacja dla dzieci 3-letnich
Szanowni Rodzice,
Standardy minimalne Przedszkola nr 366 w Warszawie, ul. Hawajska 7
„Wyprawka malucha” czyli wyposażenie 3-latka
- Wygodne, dobrze dopasowane obuwie ze sztywną podeszwą (tak, aby maluszek mógł je sam założyć).
- Wygodne, luźne ubranie, które nie będzie krępowało ruchów przy zabawie
i nie będzie utrudniało dziecku korzystania z toalety czy podejmowania czynności związanych z przebieraniem na leżakowanie (spodnie z paskiem, szelki, koszule zapinane na guziki). - Podpisana, luźna piżama dla dzieci leżakujących.
- Ubranie na zmianę, które należy zostawić w szatni, w tekstylnym, podpisanym worku na wieszaku ze znaczkiem.
- Chusteczki higieniczne (100 szt. na miesiąc) i ewentualnie mokre chusteczki do higieny miejsc intymnych.
W przedszkolu nie zostawiamy dla dzieci napojów, słodyczy, gum, leków, witamin ani żadnych innych produktów spożywczych.
Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym podopiecznym przy odbiorze dziecka
z przedszkola będziemy żądać okazania dowodu osobistego. Dzieci odbierają rodzice lub inne dorosłe osoby upoważnione przez rodziców/prawnych opiekunów (druk upoważnienia znajduje się w zakładce „do pobrania”).
Jak zapewnić dziecku pomyślny start
w przedszkolu
Adaptacja
Proces polegający na przystosowaniu się jednostki lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym, przystosowaniu się do nowych warunków.
Adaptacja dziecka w przedszkolu może być okresem trudnym i długim zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Aby proces ten przebiegał sprawnie i zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami przedszkola. Placówka wspólnie z rodzicami odpowiedzialna jest za bez stresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go radosnym przedszkolakiem.
Czy dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?
- Zazwyczaj dzieci osiągają dojrzałość między 3 a 4 rokiem życia.
- Zależy to od ich indywidualnego tempa rozwoju oraz doświadczeń.
- Zdarza się, że najbliższe osoby (mama, babcia) swoim zachowaniem utrudniają dziecku osiągnięcie dojrzałości.
Dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola gdy:
- Dobrze znosi nieobecność rodziców.
- Z własnej inicjatywy oddala się od mamy, „nie trzyma się kurczowo jej spódnicy”.
- Potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe.
Reakcje dzieci na nowe sytuacje
- Płacz – w ten sposób emocje znajdują ujście.
- Wycofanie – emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje sie apatyczne, smutne.
- Pozorna akceptacja.
- Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.
- Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.
Co może pomóc dziecku?
- Rozmowa z dzieckiem
- „Kawałek domu”
- „Uatrakcyjnienie przedszkola”
- Akceptacja płaczu dziecka
- Udział w spotkaniach adaptacyjnych
- Zostawianie dziecka u zaufanych osób
- Nauczanie dziecka samoobsługi
- Zabawy w przedszkole
Sposoby przygotowania dziecka do przedszkola
- Czytanie prostych opowiadań o przedszkolu.
- Rozmowy o przedszkolu z dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.
- Opowiadanie dzieciom jak to było gdy rodzice chodzili do przedszkola.
- Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – nowi koledzy i koleżanki, dużo zabawek, Pani Nauczycielka, która zna ciekawe zabawy, piosenki i wierszyki.
- Wyjaśnienie dziecku dlaczego powinno chodzić do przedszkola (mama i tata muszą pracować…).
- Wspólne kupowanie piżamki i obuwia do przedszkola.
- Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi.
Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:
- umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,
- umiejętność podciągnięcia majteczek,
- umiejętność korzystania z papieru toaletowego,
- umiejętność mycia rąk i wycierania,
- umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,
- umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.
Adaptacja dzieci 3-letnich do warunków przedszkolnych
Drogi Rodzicu,
Twojego malucha czekają poważne zmiany w życiu. Dotychczas mama była zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Maluch musi opuścić rano dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy, inne głosy, inne zwyczaje.
To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić.
- Uprzedź malucha: „Już za tydzień (za dwa dni, za dzień itp.) idziemy poznać Twoje przedszkole. Mam nadzieję, że będzie miło.” Przypominaj mu o tym.
- Opowiedz mu o przedszkolu; co tam się robi, czego się uczy. Nawet dorosły denerwuje się, wchodząc w nowe środowisko, zmieniając pracę, miejsce zamieszkania, poznając nowych ludzi.
- Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą zostawiając je na dłużejbu babci lub cioci.
- Weź udział w programie adaptacyjnym, który ma na celu zapoznanie dziecka z nowym miejscem, poznaniem placu zabaw, sali, O nasu i innych dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola. Pozwól, aby Twój maluch oswoił się z tym, co nieznane u boku najbliższej osoby.
- Już w domu ucz samodzielności – samodzielnego jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych warunków.
- Ubranie dziecka powinno być wygodne i nie może sprawiać kłopotów.Unikaj spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).
- Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi.Jeżeli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Do tak dużej zmiany warto przyzwyczajać powoli. Małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza kiedy ma dużo wrażeń.
- Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem – jeżeli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa.
- Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, ale jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Nie odprowadzaj dziecka w ostatniej chwili, kiedy zostało Ci tylko piętnaście minut na dojazd do pracy. Maluch powinien mieć trochę czasu na pożegnanie z Tobą. Jeśli nie możesz wejść z nim do sali, posiedźcie razem kilka minut w szatni, a potem oddaj go pod opiekę nauczycielki, pożegnaj się i wyjdź.
- Jeśli dziecku trudno się z Tobą rozstać, poproś o pomoc nauczycielkę. Czasem nieuchronne jest przytrzymanie dziecka, które płacze i wyrywa się. Zapewne serce będzie ci się krajało, ale możesz być pewna, że gdy wychowawczyni przytuli dziecko i zapewni je, że mama przyjdzie do przedszkola – łzy szybko obeschną.
- Dziecku będzie raźniej, jeśli weźmie z domu ukochaną przytulankę.Czasami wystarczy, że dziecko będzie miało przy sobie coś, co pachnie mamą, tatą i domem, to stwarza poczucie bezpieczeństwa.
- Dziecko ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w nim narosło. Jeżeli płacze w domu, w przedszkolu, po prostu przytul je, powiedz, że je bardzo kochasz, że też będziesz za nim tęskniła, (tęsknił), że przyjdziesz po nie zaraz po pracy.
- Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinnaś robić nie tylko wtedy, gdy dziecko idzie do przedszkola, ale wtedy w sposób szczególny, to jak najczęstsze zapewnianie go o Twojej miłości. Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bezpieczeństwa, a zaraz za nią przynależności i miłości. Te potrzeby mogą być w niedostatecznym stopniu zaspokajane, zwłaszcza gdy dziecko większość dnia przebywa w przedszkolu. Słowa „kocham”, „będę tęskniła”, „będę tęsknił” powinny być obecne w codziennym życiu. Bardzo ważne są pieszczoty, pocałunki, szczęście i podziw malujący się na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Ono powinno czuć, widzieć i słyszeć, że jest kochane.
- Polecamy literaturę:
- Field J.: Moje dziecko idzie do przedszkola. Poradnik dla rodziców. Kielce, Jedność, 2001;
- Jadwiga Lubowiecka. – Wyd. 2: Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedag. SA, 2003;
- Anna Klim-Klimaszewska: Trzylatek w przedszkolu : gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010;
Anna Klim-Klimaszewska: Witamy w przedszkolu : wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego. Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010
Ogłoszenia
- 7 listopada Obchody Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i gotowania
- 8 listopada Koncert Patriotyczny z Okazji Święta Niepodległości ( strój galowy)
- 20 listopada Koncert muzyczny „Na łowicką nutę” – obereczki i nie tylko z okolic Łowicza
- 20 listopada Obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka
- 21 listopada Obchody Świtowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień
- 25 listopada Obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia
- 27 listopada Wyjście do DK Alternatywy. Seans filmowy w ramach projektu Młode horyzonty „Przytul mnie. Poszukiwacze miodu” (grupy III – VI)
- 29 listopada Warsztaty Labolo „Szalone rodzynki”
- 30 listopada Andrzejki
- Październik/listopad „Wędrówki po Warszawie” - międzyprzedszkolny konkurs plastyczny
- Listopad/ grudzień Pasowanie na Przedszkolaka – Dzieci 3- Letnie
- Listopad/grudzień Akcja Charytatywna „Góra Grosza”
- AED w Przedszkolu