Pola ruchowe dłoni i narządów artykulacyjnych znajdują się w sąsiadujących ze sobą okolicach kory mózgowej. Odpowiednia stymulacja rąk bezpośrednio pobudza ośrodek w mózgu odpowiedzialny za ich funkcje percepcyjno-motoryczne, a dzięki temu pośrednio aktywizuje ośrodki odpowiedzialne za rozwój mowy. Dlatego wszystkie ćwiczenia małej motoryki u dziecka są bardzo ważne, ponieważ pozytywnie wpływają na kształtowanie się jego mowy i wymowy.
posługiwanie się narzędziami (sztućce, nożyczki. ołówek, kredka, pędzel, grzebień, miotełka)
nawlekanie koralików, przewlekanie sznurowadeł,
otwieranie pojemników, odkręcanie butelek,
rysowanie palcem po piasku,
rysowanie po śladzie, łączenie kropek,
zamalowywanie płaszczyzn,
obrysowywanie konturów,
rysowanie wg wzoru, dorysowywanie brakujących elementów,
lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej,
zwijanie, zgniatanie rękami papieru,
ściskanie gumowych piłeczek.